شبیه سازی و مدل سازی ریاضی زنجیره تامین خدمات شرکت-دانلود مستقیم
شرح مختصر:
دانش پژوهان گرامی در این بخش پایان نامه دوره دکتری در رشتهمدیریت سیستمها با عنوان شبیه سازی و مدلسازی ریاضی زنجیره تامین خدمات مخابرات ایران با رویکرد پویایی شناسی سیستم آماده دانلود شده است.
چکیده:
امروزه با توجه به نگرشهای مختلفی که درخصوص حوزه ارزیابی عملکرد وجود دارد، این فرآیند را میتوان در حوزه زنجیره تامین نیز مورد استفاده قرار داد. عملکرد مناسب زنجیره تامین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و به ویژه سودآوری آن دارد. در این تحقیق در راستای محقق شدن هدف اصلی تحقیق یعنی ارزیابی زنجیره تأمین خدمات شرکت مخابرات ایران به شبیهسازی و مدلسازی این زنجیره در بخشهای تلفن ثابت، دیتا، تلفن همراه و هلدینگ مخابرات ایران پرداخته شده است. بدین منظور در این تحقیق، از یک روش ترکیبی شبیهسازی پویاییشناسی سیستم و مدلسازی ریاضی سیستم های پویا استفاده شده است که میتوان گفت از نوآوریهای این رساله است. همچنین این پژوهش از محدود تحقیقاتی است که در زنجیره تامین خدمات انجام شده است و یک ارزیابی جامع با استفاده از شاخصهای چهارگانه مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت انجام شده است. در این پژوهش در مرحله نخست با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم شاخصهای ارزیابی سیستم شبیهسازی شدهاند و سپس با استفاده از نتایج شبیهسازی، به طراحی مدل سیستمی زنجیره و تعیین هویت آن با استفاده از مفهوم مدلسازی سیستمهای پویا پرداخته شده است. نتیجه نهایی پژوهش نشان میدهد که در بخشهای تلفن ثابت و دیتا سیستم پایدار، در بخش تلفن همراه سیستم ناپایدار و در مجموع هلدینگ مخابرات ایران ناپایدار است. جهت بهبود عملکرد سیستم سناریوهای افزایش سرمایهگذاری در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، سرمایهگذاری بیشتر در تامین منابع دیتا، افزایش بهرهوری ظرفیت تلفن ثابت و در نهایت یک سناریوی ترکیبی در بخشهای زیرمجموعه هلدینگ پیشنهاد شده است و پایداری سیستم در هر بخش و تاثیر بر هلدینگ با اجرای هر سیاست مورد بررسی قرار گرفته شده است.
واژه های کلیدی:
زنجیره تامین خدمات؛ ارزیابی عملکرد زنجیره تامین؛ پویایی شناسی سیستم؛ شبیه سازی؛ پایداری سیستم
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
در سالهای اخیر زنجیره تامین به موضوعی جذاب ای محققین و مدیران تبدیل و بر برنامه ریزی در این زنجیره تاکید شده است. زنجیره تامین، شبکه ای از واحدهایی است که برای تولید و تحویل کالا و خدمات از تامین کننده یا تامین کنندگان شروع شده و به مشتری یا مشتریان ختم میشود (ربیعه، ۱۳۸۹، ۲). در جامعه اطلاعاتی امروز اهمیت زنجیره تامین ارتباطات چندین برابر نیز شده است. ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر، زیربنای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلقی میشود. از همینرو است که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی درآن کشور ارزشیابی میکنند. هدف ارتباطات مخابراتی این است که در مناسبترین وضعیت اقتصادی، مسافرتهای زاید را حذف کند، مراجعات مردم را به سازمانهای دولتی تقلیل دهد و ضمن برقراری ارتباط همه جانبه موجب صرفه جویی در اوقات و هزینه های جامعه شود (پاشازاده، ۱۳۹۱، ۴۵). از سوی دیگر امروزه ضرورت و اهمیت استفاده از شبکه های علمی و تحقیقاتی جهانی برای بسیاری از دانش پژوهان در اکثر رشته ها، قطعی و روشن است. آنچه کارایی و بهرهمندی از چنین شبکه هایی را به سرعت افزایش میدهد، توانایی روزافزون ارتباطات مخابراتی است که به یاری رایانه ها شتافته اند و آنها را به صورت ابزاری برای جستجو، جمع آوری، دستهبندی، تجزیه و تحلیل و انتقال حجم بالایی از اطلاعات درآورده است. در این راستا توجه به زنجیره تامین ارتباطات و ارزیابی عملکرد آن در هر کشور حائز اهمیت است. این پژوهش، در راستای اثربخشی بیشتر مدیریت زنجیره تامین از روش پویاییشناسی سیستم به همراه مدلسازی ریاضی سیستمهای پویا استفاده میکند. به عبارت دیگر در این پژوهش علاوه بر استفاده از روش پویایی شناسی سیستم به منظور شبیه سازی مدل، از مدلسازی ریاضی سیستمهای پویا نیز به منظور تعیین هویت سیستم و درک پایداری یا عدم پایداری سیستم بهره میگیرد.
۲-۱- شرح و بیان مسأله پژوهشی
شاخص مالی بسیار مهمی که پس از خصوصیسازی شرکت مخابرات ایران مطرح شده و توجه بسیاری از مدیران شرکت را به سمت خود جلب کرده است و شاید از مهمترین شاخصهای چالش برانگیز باشد که هم اکنون در شرکت مخابرات ایران مطرح است شاخص میانگین درآمد هر مشتری است (ماهنامه ارتباطات، ۱۳۹۲). مقایسه شاخص متوسط درآمد هر مشتری در شرکت مخابرات ایران با اپراتورهای مشابه منطقه، شرکت مخابرات ایران را در رتبه آخر منطقه قرار میدهد. بررسی روند تغییرات درآمد هر مشتری در خدمات تلفن همراه و تلفن ثابت از سال ۱۳۸۴ تاکنون نیز این مسئله را تائید میکند.
مسئله دیگری که شرکت مخابرات ایران با آن مواجه است افزایش بهای تمام شده خدمات ارائه شده به مشتریان میباشد. این افزایش، هم به دلیل افزایش قیمت خرید تجهیزات موردنیاز در بخشهای مختلف و هم به دلیل افزایش هزینههای نصب و راهاندازی آن تجهیزات میباشد.
بنابراین شرکت مخابرات ایران با دو مسئله اساسی روبرو است:
۱- افزایش در بهای تمام شده نهادهها در بخشهای مختلف زنجیره تامین خدمات (سرمایهگذاری در خدمات مختلف)
۲- عدم تناسب شاخصهای درآمد و درآمد هر مشتری در بخشهای مختلف زنجیره تامین خدمات در مقایسه با اپراتورهای مخابراتی منطقه.
۳-۱- اهمیت و ارزش تحقیق
امروزه با توجه به نگرشهای مختلفی که در خصوص کاربرد ارزیابی وجود دارد، این فرآیند را میتوان در حوزه زنجیره تأمین نیز مورد استفاده قرار داد. عملکرد مناسب زنجیره تأمین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و به ویژه سودآوری آن دارد. در این راستا استقرار یک سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در بهبود مستمر آن توصیه میگردد. بسیاری از محققان بر این عقیدهاند که بهبود مستمر در سازمان تنها با تکیه بر ارزیابی میباشد. ارزیابی به مثابه ابزاری است که شرکت برای خود فراهم میسازد تا بدان وسیله بداند: آیا زنجیره تأمین آنها بهبود (ارتقاء) یافته یا تنزل پیدا کرده است (شکاری، ۱۳۸۵، ۹). محققان چند عنصر، مشخصه و ویژگی زنجیره تأمین را که به طور قابل توجهی احتمال رسیدن به اهداف عملکرد را افزایش میدهند، شناختهاند. بر همین اساس باید حداقل سه عنصر کیفیت، تحویل و هزینه را برای هر سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در نظر گرفت (شکاری، ۱۳۸۵، ۱۰). به منظور ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین و فرآیندهای مرتبط با آن لازم است تا اطلاعات عملکرد به طور دقیق قابل دستیابی باشد. جمعآوری و تقسیم این اطلاعات در مراحل زنجیره تأمین یکی از مهمترین وظایفی است که در مدیریت زنجیره تأمین با آن مواجه هستیم. در هر حال پس از ایجاد و توسعه زنجیره تأمین، تصمیمگیریها باید بر پایه اطلاعات عملکردی دقیق انجام شود و تقسیمبندی مورد نیاز اینگونه اطلاعات به وسیله اعضای کلیدی زنجیره تأمین صورت پذیرد(راجات[۱]، ۲۰۰۷، ۲۳). با توجه به اهمیت ارتباطات در جامعه اطلاعاتی امروز، اهمیت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین آن نیز چندین برابر نیز شده است. ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر، زیربنای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلقی میشود. از همینرو است که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی درآن کشور ارزشیابی میکنند. در این راستا توجه به زنجیره تامین ارتباطات و ارزیابی آن در هر کشور حائز اهمیت است.
برای دریافت فایل لطفا به لینک زیر مراجعه نمایید.